Elever och lärare från teknikprogrammet tittar ned på ett bord.

Teknikprogrammet

Tycker du det är intressant med tekniska processer, design och gillar att vara kreativ? Då är teknikprogrammet något för dig.

Om Teknikprogrammet

Teknikprogrammet ger dig en gedigen teknisk utbildning som innefattar allt ifrån CAD, skissteknik och matematik till teknikutveckling och de senaste framstegen inom hållbar utveckling. Programmet passar dig som vill läsa vidare inom ett yrkesområde som kräver grundläggande kompetens inom det tekniska området.

Utveckling och innovation i fokus
Vi fokuserar på att utveckla din kunskap om teknisk utveckling, och du kommer att få lära dig att analysera behov, utveckla idéer, designa, konstruera, producera, använda, sälja och återvinna teknik. Det går snabbt inom teknik, så du lär dig även att hålla koll på utvecklingen.

Du behöver tycka matematik, fysik och kemi är kul
För att klara av teknikprogrammet behöver du tycka om matte, fysik och kemi. Du kommer att få lära dig om tekniska processer och hur de fungerar men även hur teknik påverkar samhället på ett hållbart sätt.

Kreativ problemlösning inom teknik
Teknik är inte bara logiskt och matematiskt – det är också kreativt. Därför fokuserar vi på att utveckla din kreativitet och problemlösning. Vi lär också ut etiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till teknik, och hur man arbetar i projekt. Du kommer också att lära dig om digitala medier och hur entreprenörskap och företagande är en del av teknikutveckling.

En grupp elever från teknikprogrammet.

Våra inriktningar

På KLARAs Teknikprogram kan du välja inriktningarna teknik, speldesign eller informations- och medieteknik.

• Informations- och medieteknik

Vill du studera teknik och teknisk utveckling samt lära dig om teknikens roll i samhället?

• Program
      • Teknikprogrammet
    • Inriktning
      • Informations- och medieteknik
    Elever sitter på en bänk utomhus och pluggar.
  • Teknikvetenskap

• Program
      • Teknikprogrammet
    • Inriktning
      • Teknikvetenskap
    En grupp elever från teknikprogrammet står vid ett bord.

Här finns vi

Vi erbjuder Teknikprogrammet på följande orter. Läs mer om programmet på respektive skolas sida.

Var detta inte något för dig?

Då kanske du är mer intresserad av något av våra andra program!

Bakgrundsbild med en granskog.