Porträttbild på elev.

Elin läser beteendevetenskap

Elin studerar beteendevetenskap på Klara i Malmö och berättar om sitt val av program samt hur hon upplever skolan. Hon beskriver en personlig och välkomnande miljö där eleverna får bra stöd och möjlighet att fördjupa sig i ämnet. Läs vidare för att ta del av hennes erfarenhet

Jag valde att läsa Samhällsprogrammet med inriktning beteendevetenskap på KLARA Malmö. Programmet passar mig eftersom jag är intresserad av hur vårt samhälle är uppbyggt och hur människor fungerar i olika sociala sammanhang, säger Elin.

Trygg skolmiljö
För mig är det viktigt att gå på en skola där man känner sig trygg, har stöttande lärare och har en bra relation till dem. KLARA är en liten skola, man känner igen många som går på skolan och lärarna känner igen en, vilket känns skönt och tryggt. Jag upplever att man snabbt får en bra relation med elever och personal, det skapar en bra gemenskap på skolan. Skolan ligger även nära Centralstationen, även om man bor långt bort kan man enkelt ta sig till skolan, det underlättar mycket.

Framtidsdrömmar
Efter gymnasiet vill jag studera vidare på Polishögskolan, helst i Stockholm. Mitt mål är att börja jobba som polis och därefter som mordutredare.

Tips inför gymnasiet
Mitt bästa tips till dig som står inför gymnasievalet är att välja ett program som du tycker är intressant! Läs igenom programmen noggrant och vilka kurser som ingår. Lägg tid på att tänka igenom ditt val!