Porträttbild på elev.

Moa läser Teknikprogrammet

Moa går på Klara Teoretiska Gymnasium Göteborg Postgatan och delar med sig av sina tankar kring vad som är det bästa med Teknikvetenskapsprogrammet. Hon berättar om stämningen på skolan och vad man bör tänka på inför gymnasievalet. Läs vidare för att ta del av Moas berättelse och få en inblick i hur det är att gå på Klara Teoretiska Gymnasium Göteborg Postgatan.

Varför ska man välja KLARA Postgatan? Berätta om stämningen på skolan!

Det finns flera anledningar till varför man bör välja KLARA Postgatan. Jag upplever bland annat att det finns en stark och härlig gemenskap här. Både elev och personal arbetar för att tillsammans skapa en trivsam och inkluderande miljö för alla. Elevkåren skapar roliga evenemang medan personal är engagerade för att skapa en skön studiemiljö. Tillsammans får vi en trivsam samt härlig stämning här på skolan!

Berätta om ditt program! Varför valde du det?

Jag valde Teknikprogrammet här på KLARA Postgatan eftersom jag fick det bästa av två världar. Jag fick kombinera teoretiska ämnen med praktiska ämnen. Jag får ta del av allt ifrån matematik och fysik till CAD och design. Jag får helt enkelt möjligheten att balansera min kreativitet med mitt logiska tänkande.

Vad är det roligaste med ditt program? Ex. UF, labb m.m.

Det roligaste med Teknikprogrammet skulle jag påstå är alla praktiska projekt vi arbetar med. Detta eftersom det ger mig möjligheten att lära mig genom erfarenhet, samarbeta med andra samt få en praktisk kontext av vad vi arbetar med. Exempel på ett sådant projekt skulle vara brödrost-projektet som görs i ettan. Där designar vi en brödrost utifrån inspiration av designers.

Berätta om ett projekt ni arbetar/har arbetat med kopplat till hållbarhet!

På skolan har vi dagen ''KLARA gör skillnad''. Här fokuserar vi på att identifiera ekologiska, ekonomiska samt sociala problem som hittas på skolan eller i närområdet. Vi uppföljer detta med att presentera en lösning.

Vad är dina bästa tips inför gymnasievalet?
Mitt bästa tips inför gymnasievalet är att inte lyssna på vad människor runt omkring dig säger, lyssna på ditt hjärta. Om ditt hjärta säger att du ska göra något utöver det vanliga - följ den rösten, gör vad just du tycker är roligt!