Hoppa till innehållet

KLARA Postgatan x EZlegal

I sju år har Klara Teoretiska Gymnasium Postgatan haft ett samarbete med EZlegal som omfattar att utvalda elever får arbeta som Legal Assistants på byrån efter studenten.

Legal Assistant direkt efter gymnasiet

Varje år erbjuder EZlegal en tjänst som Legal Assistant i byråns administrativa team. Rollen passar perfekt för elever som funderar på att vidareutbilda sig inom juridik eller ekonomi, men vill få en närmare inblick av arbetslivet innan studierna.

Det administrativa teamet utgör en central del av att byråns dagliga arbete fungerar smidigt och effektivt. Som Legal Assistant arbetar du med allt från löpande kontakt med klienter, myndigheter och domstolar via telefon och mejl, till ekonomiska uppgifter inom fakturering och leveranser. Det är en riktig spindeln-i-nätet-roll som även omfattar en hel del statistik, dokumentation och varierad support till juristerna. Hittills har byrån tagit emot tolv framgångsrika elever från Klara Teoretiska Postgatan.

Lärare hjälper elever med en uppgift

Klara Postgatan och EZlegal samarbete:

• Föreläsningar

Ekonomieleverna får återkommande föreläsningar av EZlegal om aktuella ämnen inom juridik och i branchen.

• Jobberbjudande

Varje år rekryteras en elev från ekonomiprogrammet till tjänsten Legal Assistant som löper under ett års tid.

• Stipendium

EZlegal delar ut ett stipendium till en elev som utmärkt sig med sitt engagemang. Röstningen görs i samverkan med lärare på skolan.

Om EZlegal

EZlegal vill göra juridiken enkel! Byråns ambition är att leverera snabb och kostnadseffektiv juridisk rådgivning och handläggning. Med ett brett utbud av tjänster, tydlig prisbild och flexibel betalning vill vi hjälpa klienten när och där det behövs. Företaget har kontor på flera orter i Sverige, bland annat i Göteborg, Malmö, Stockholm, Borås, Trollhättan och Vänersborg. Med ett stort engagemang för Klara Teoretiska Postgatans studenter vill byrån stötta framtidens jurister och erbjuda en meriterande start på arbetslivet.

Logotyp för byrån EZlegal som KLARA samarbetar med.

Intervjuer med kollegor på EZlegal

Elliot & Matilda fick båda möjligheten att arbeta under ett års tid på byrån. Läs mer om vad de tyckte om sin tid på byrån.

Vill du studera juridik?

Blev du nyfiken på att läsa mer om ekonomiprogrammet med inriktning juridik hos oss på Klara Postgatan? Klicka nedan för att ta dig till juridikinriktningen.