Vanliga frågor om KLARA Göteborg Postgatan

Här har vi samlat vanliga frågor och svar om KLARA Göteborg Postgatan.

Att gå på skolan

• Elever i behov av särskilt stöd får, efter utredning, sådant. På skolan finns skolsköterska, specialpedagog och kurator på plats. Även skolpsykolog och läkare finns, men kommer in vid vissa tillfällen och behov under året.

• Alla lärare har öppna studiepass på 45 minuter per vecka, dit man kan gå och få stöd om man behöver det.

• På skolan finns flera föreningar t.ex. Elevkåren, Skol IF, Powerwomens vänner, Amnesty, Aktieföreningen,FN-förening mm.

• På Klara Postgatan kan du läsa Spanska, Franska och Tyska från steg 3 samt Italienska 1. Spanska, Franska och Tyska 1 och 2 sker i samregi med andra skolor eller med Göteborgs språkcentrum.

• Vi har idrott på olika anläggningar runt om i staden. Vi försöker erbjuda med stor variation av idrottsaktiviteter. Idrott har man en gång i veckan under årskurs 1 & 2. Det går att välja idrott som individuellt val senare också.

• Vi har schemalagda och lärarledda lektioner varje dag. Lektionerna ligger mellan kl. 08:15 – 16:30 men vissa dagar börjar du tidigt och slutar tidigt medan du andra dagar börjar och slutar lite senare.

• Är du folkbokförd i Göteborg och går på gymnasiet kan du få skolkort för att resa med kollektivtrafik oavsett hur långt du har till skolan. Du som går i en gymnasieskola inom Göteborgsregionen kommer att få ditt skolkort skickat till din hemadress. Göteborgsregionen består av kommunerna: Ale, Alingsås, Göteborg, Härryda, Kungsbacka, Kungälv, Lerum, Lilla Edet, Mölndal, Partille, Stenungsund, Tjörn och Öckerö.

• Ja, lunch serveras i skolans egen matsal. Sedan hösten 2019 serverar Klara Postgatan helvegetarisk mat alla dagar i veckan.

• Skolan jobbar med Chromebooks, förutom på teknikprogrammet där vi tillhandahåller PC med AutoCAD-programmet. I de fall det finns möjlighet så kan man efter studietiden få köpa loss sin dator.

Om skolan

• Klara Göteborg Postgatan är en fristående skola som ägs av AcadeMedia, norra Europas största utbildningsföretag. Totalt driver AcadeMedia drygt 140 gymnasieskolor i Sverige.

Vad är en friskola? En friskola drivs av en annan ägare än en kommun eller ett landsting. Alla AcadeMedias friskolor är helt kostnadsfria. Alla har möjlighet att söka till en friskola, oavsett var man är folkbokförd. Ansökan och antagning av elever sker på samma sätt som på en kommunal skola. Friskolan har samma rättigheter och skyldigheter som andra skolor, vilket till exempel innebär att de, bland annat, följer skollagen när det gäller betygssättning.

• Klara Teoretiska Gymnasium Postgatan har goda samarbeten tillsammans med näringslivet, universitet och högskola och under din skoltid kommer du att stimuleras av studiebesök, studieresor och gästföreläsare. Vi är skolan för dig med höga ambitioner, som vill utvecklas och komma vidare i livet.

• Det går ca 600 elever på skolan och ca 33 elever i varje klass.

• Du hittar oss på Postgatan 5 i centrala Göteborg.

Besök skolan

• Om du behöver 1-2 dagar ledigt söker du detta hos din/elevens mentor. Vid längre ledighet ansöker du hos skolans rektor. Blanketten finns utanför administrationen.

• Vårdnadshavare sjukanmäler via Schoolsoft för omyndiga elever. Myndiga elever ringer sjuktelefon på 031-10 60 41 mellan kl 8.00 – 9.00.

Program och inriktningar

• Ekonomiprogrammet har inriktningarna Ekonomi och Juridik. Naturvetenskapsprogrammet har inriktningarna Naturvetenskap och Naturvetenskap och Samhälle. Samhällsvetenskapsprogrammet har inriktningarna Samhällsvetenskap och Beteendevetenskap. Teknikprogrammet har inriktningen Teknikvetenskap.

• På Klara Göteborg finns dessa program: – Ekonomiprogrammet – Naturvetenskapsprogrammet – Samhällsvetenskapsprogrammet – Teknikprogrammet. Du kan läsa mer om alla programmen här.

Fick du inte svar på din fråga?

Välkommen att kontakta skolans personal.