Vanliga frågor om KLARA Sollentuna

Här har vi samlat vanliga frågor och svar om KLARA Sollentuna.

Om skolan

• Välkommen att ta en 3D-tur av vår skola!

• Klara Sollentuna är en fristående skola som ägs av AcadeMedia, norra Europas största utbildningsföretag. Totalt driver AcadeMedia drygt 140 gymnasieskolor i Sverige.

Vad är en friskola? En friskola drivs av en annan ägare än en kommun eller ett landsting. Alla AcadeMedias friskolor är helt kostnadsfria. Alla har möjlighet att söka till en friskola, oavsett var man är folkbokförd. Ansökan och antagning av elever sker på samma sätt som på en kommunal skola. Friskolan har samma rättigheter och skyldigheter som andra skolor, vilket till exempel innebär att de, bland annat, följer skollagen när det gäller betygssättning.

• Vi är en skola för dig som verkligen vill utvecklas på gymnasiet. Suveräna lärare med personligt engagemang som hjälper eleverna utifrån deras Individuella förutsättningar. Fokus på bästa förberedelsen för vidare studier. Vår skola är FN – certifierad och globalt engagemang präglar alla våra program. Vi samarbetar även med företag och universitet.

Att gå på skolan

• Ja, det finns möjlighet till särskilt stöd. Vårt elevhälsoteam ser över ditt behov i sådana fall, tillsammans med de lärare du har. I EHT sitter rektor, kurator, specialpedagog och skolsyster. Ibland är även skolläkare och psykolog med.

• Ja, vi erbjuder läxhjälp. Några lärare har ansvar för läxhjälp ett par eftermiddagar i veckan, men alla lärare har resurstid där du kan komma och få handledning och stöd inom den kurs läraren undervisar i. På läxhjälpen får du hjälp med alla dina kurser. Vi har även studenter från universitet på skolan en eftermiddag i veckan, de håller även i läxhjälp och är ibland med på lektioner för att kunna ge mer stöd.

• Hos oss kan du läsa Spanska, Franska och Tyska som moderna språk.

• Vi har schemalagda och lärarledda lektioner varje dag. Lektionerna ligger mellan kl. 08:15 – 16:00 men vissa dagar börjar du tidigt och slutar tidigt medan du andra dagar börjar och slutar lite senare.

• Om man bor mer än 6 KM från skolan får man busskort.

• Idrott har våra elever i en friidrottsanläggning ca 5 min från skolan.

• Skolan har en egen restaurang där man erbjuder en varierad salladsbuffé, en pastarätt, en vegetarisk rätt samt dagens rätt. Schoolfood står för catering av maten.

• Alla elever får en personlig bärbar dator av märket Chromebook. Den lånar man under sin studietid hos oss.

Besök skolan

• Ledighetsansökan hittar man på Schoolsoft eller på skolans administration.

• Sjukanmälan gör myndiga elever eller omyndiga elevers vårdnadshavare via Schoolsoft.

• Det brukar vara rektor och/eller studievägledaren som har hand om byte av skola. Kontaktuppgifter till Klara gymnasium Sollentuna är:

Rektor: Satu Harnesk, satu.harnesk@klaragymnasium.se

SYV: Pamela Daoud pamela.daoud@academedia.se

Du kan också göra en ansökan på bytagymnasium.se

Program och inriktningar

• Ekonomiprogrammet har inriktningarna Ekonomi och Juridik. Naturvetenskapsprogrammet har inriktningen Naturvetenskap och Naturvetenskap och Samhälle. Samhällsvetenskapsprogrammet har inriktningarna Samhällsvetenskap och Beteendevetenskap.

• På Klara gymnasium i Sollentuna finns dessa program: – Ekonomiprogrammet – Naturvetenskapsprogrammet – Samhällsvetenskapsprogrammet Du kan läsa mer om alla programmen här.

Fick du inte svar på din fråga?

Välkommen att kontakta skolans personal.