Om gymnasievalet i Stockholm

Dags att söka till gymnasiet? Vad kul! Här berättar vi vad du behöver tänka på under gymnasievalet och hur du gör för att söka till KLARA Sollentuna.

Hur får jag inloggningsuppgifter?

När det är dags att göra ditt gymnasieval kommer du få inloggningsuppgifter hemskickat. Detta gäller dig som är elev i någon av landets grundskolor.

Om du är bokförd i länet men inte går i skolan kan du kontakta din hemkommuns antagningskansli.

Hur söker jag?

Logga in och kontrollera att dina betyg och kontaktuppgifter stämmer. Välj de gymnasieprogram som du önskar söka till och prioritera samtliga val i rätt ordning efter vad du helst vill studera.

I vissa kommuner måste du skriva ut och lämna en undertecknad kopia av din ansökan till din studie- och yrkesvägledare. Går du inte i skolan skickar du kopian till din hemkommuns antagningskansli.

Kan jag ändra mitt val?

Ja, under omvalsperioden som sträcker sig i mitten av april till mitten av maj kan du ändra din ansökan eller göra en helt ny.

Om du är nöjd med ditt första val ska du inte göra något alls. Antagningen kommer att baseras på ditt slutbetyg som du får när du tar din examen från grundskolan. Slutbetyget skickas automatiskt till kommunens antagningskansli.

• Till ansökan

Vill du söka till oss? Få mer information om gymnasievalet och gör din ansökan via Indra.

• Till våra program

Är du osäker på vilket gymnasieprogram du ska välja? Kolla in vilka program vi erbjuder på KLARA.

Datum för gymnasievalet i Stockholm

Här hittar du viktiga datum som gäller för att söka in till ett gymnasium i Sollentuna och Stockholm.

1. Ansökan öppnar. Nu är det dags för dig att välja gymnasium.

2. Sista dagen att söka till gymnasiet.

3. Du får ditt preliminära antagningsbesked.

4. Nu börjar omvalsperioden. Det innebär att du kan ändra din ansökan eller göra en helt ny.

5. Omvalsperioden slutar. Nu kan du inte göra fler ändringar.

6. Du får ditt slutgiltiga antagningsbesked.

7. Sista dagen att svara på ditt antagningsbesked.

8. Reservantagningen börjar.

9. Reservantagningen slutar.

Meritvärde

Räkna enkelt ut ditt meritvärde från grundskolan med hjälp av meritvärdesräknaren på Gymnasiekolls hemsida.