Vanliga frågor om KLARA Stockholm Östra

Här har vi samlat vanliga frågor och svar om KLARA Stockholm Östra

Att gå på skolan

• Vi erbjuder givetvis särskilt stöd för de elever som har en åtgärdsplan, detta utifrån skollagen.

• Ja, vi har både studietid 1h/veckan med två lärare, omprovstid varje torsdag samt 1h/veckan matematikstuga. Utöver det har vi även en speciallärare som finns till för att stötta eleverna.

• Elever som behöver extra stöd kan få detta av skolans specialpedagog. Skolan har också en studieverkstad där du som elev får stöd av lärare i olika ämnen. Vi har också en studieverkstad speciellt för matematik för elever som vill satsa extra på detta ämne. Individuell hjälp ges av våra heltidsmentorer.

• Skolan har ett elevråd och en elevkår.

• Hos oss kan du välja mellan Spanska och Franska som moderna språk.

• Vi har ett avtal med Stadshagshallen som är ny en ny idrotthall sedan 2022 och ligger en station från Gärdet. När väder tillåter är vi i närområdet på Gärdet.

• De flesta lektioner startar mellan 8.30 och 9.00 och skoldagen är slut mellan 14 och 16. Men det kan såklart variera beroende på vilka kurser man läser.

• Gymnasieelever som bor i Stockholms stad och som har minst 6 KM till skolan har rätt till kostnadsfria terminskort (SL-kort).

• Vi har en egen matsal på entréplan som även fungerar som en naturlig mötesplats på skolan. Som elev hos oss kan du vara med och påverka elevlunchen genom att delta i vårt matråd!

• Vi tillhandahåller en personlig bärbar dator för alla elever under gymnasietiden. Skolan jobbar med Google Aps for Education/Google Classroom och Schoolsoft.

Om skolan

• Klara Stockholm Östra är en fristående skola som ägs av AcadeMedia, norra Europas största utbildningsföretag. Totalt driver AcadeMedia drygt 140 gymnasieskolor i Sverige.

Vad är en friskola? En friskola drivs av en annan ägare än en kommun eller ett landsting. Alla AcadeMedias friskolor är helt kostnadsfria. Alla har möjlighet att söka till en friskola, oavsett var man är folkbokförd. Ansökan och antagning av elever sker på samma sätt som på en kommunal skola. Friskolan har samma rättigheter och skyldigheter som andra skolor, vilket till exempel innebär att de, bland annat, följer skollagen när det gäller betygssättning.

• Det är en modern kvalitetsskola i Stockholms innerstad. Hit söker du som tar din utbildning på allvar och som uppskattar en skola med bra lärare, stark gemenskap och en inspirerande miljö.

• Det går ca 550elever på skolan och ca 30 elever i varje klass.

• Vi befinner oss på Värtavägen 65 på Gärdet. Skolan ligger alldeles invid Gärdets T-banestation på röda linjen.

Besök skolan

• Mellan 1-3 dagars ledighet beviljas av mentorn, förutsatt att eleven inte har frånvaro eller studieproblematik. Längre ledighet hanteras av skolans rektor.

• Om du saknar inloggningsuppgifter till SchoolSoft kan du kontakta skolans administratör: Panipa Mattsson

• Sjukanmälan för ej myndig elev anmäls av vårdnadshavare på SchoolSoft. Myndig elev sjukanmäler sig till sin mentor.

Program och inriktningar

• Du kan få tag på dina betyg genom antagning.se, klicka här för att komma direkt till antagning! Man kan även höra av sig till skolan för att be om en giltig kopia på sina betyg. Kostnad för kopia är 100 kr. Maila admin på skolan för att begära ut kopia: panipa.mattsson@klaragymnasium.se. Om skolan inte har dina betyg inlagda kan du vända dig till Stadsarkivet, i kommunen du gick i grundskolan.

• Ekonomiprogrammet har inriktningarna Ekonomi och Juridik. Naturvetenskapsprogrammet har inriktningen Naturvetenskap och Naturvetenskap och Samhälle. Samhällsvetenskapsprogrammet har inriktningen Beteedevetenskap.

• På Klara gymnasium Stockholm Östra finns dessa program: – Ekonomiprogrammet – Naturvetenskapsprogrammet – Samhällsvetenskapsprogrammet. Du kan läsa mer om alla programmen här.

Fick du inte svar på din fråga?

Välkommen att kontakta skolans personal.