Porträttbild på elev.

Felix bästa tips inför gymnasievalet

Vi har intervjuat vår elev Felix som berättar om hur det är att gå på Samhällsvetenskapsprogrammet på KLARA Sundsvall. Han ger även sina bästa tips inför gymnasievalet!

Varför ska man välja KLARA Sundsvall?
-KLARA Sundsvall är en skola som ger varje elev trygghet och möjligheter för en bra framtid för studier och arbetslivet. Lärare på KLARA ser oss elever och därför får vi en god stämning med lärarna här på skolan. KLARA har startat flera spännande samarbeten med bl.a skolor i Japan, Danmark, Norge, Portugal och Färöarna. De olika samarbeten som startats upp ger oss elever ett internationellt perspektiv och möjligheter till att inspireras av omvärlden på flera olika sätt.

Berätta om ditt program! Varför valde du det?
-Jag valde samhällsvetenskapliga programmet för att jag intresserar mig för mänskligt beteende och humanitära frågor. Samhällsvetenskapsprogrammet är brett och öppnar därför många dörrar till arbetslivet. Jag tycker att programmet förbereder dig som elev kring samspelet mellan individ och samhället men också individer sinsemellan.

Vad är det roligaste med ditt program? Ex. UF, labb m.m.
-Det roligaste med mitt program är de verklighetsrelaterade uppgifter som verkligen engagerar oss elever till att bli en del av vårt samhälle. Vi har fått delta i ett FN-rollspel som efterliknade generalförsamlingen i FN:s högkvarter vilket var väldigt lärorikt. Samhällsprogrammet ger en tydlig bild av samhällets funktioner och förbereder dig för fortsatta studier inom många samhällsnyttiga jobb.

Berätta om stämningen på skolan!
-Stämningen på skolan är peppande och vi elever har en sammanhållande känsla bland klasserna. Vi elever hjälper varandra och de olika eventen vi har på skolan skapar en peppande stämning i klassen där fokus ligger på samarbete.

Hur är lärarna på skolan?
-Lärarna på skolan är stöttande och peppande vilket ger oss elever motivation till att lyckas med våra studier. Vi elever kan försäkra oss att vi får den hjälp vi behöver tack vare engagemanget hos lärarna som också syns efter lektionstid då vi får extra studiehjälp vid behov.

Har ni några spännande utbytesresor inplanerade? På vilket sätt arbetar ni med internationella projekt på skolan?
-På KLARA Sundsvall har vi planerade utbytesresor med skolor i Japan, Belgien, Portugal, Norge, Danmark och Färöarna. En del elever från vår skola får spendera en vecka i respektive land och ta del av hållbarhetsarbetet, och elever från de länder vi besöker kommer hit för att besöka oss.

Berätta om ett projekt ni arbetar/har arbetat med kopplat till hållbarhet!
-Under mina två år här på KLARA Sundsvall har vi arbetat med hållbarhet i flera uppgifter med fokus på globala målen och hållbarhet. I ettan gjorde vi bl.a egna filmer om de globala målen och hållbarhet globalt för att uppmärksamma dess betydelse. Filmerna som gjordes i klassen kunde publiceras på en hemsida för att delta i en tävling där vi kunde vinna pengar för att skänka till ett hållbarhetsprojekt.

Berätta om dina framtidsdrömmar!
-I framtiden skulle jag vilja resa och upptäcka några av världens länder och senare skulle jag vilja studera vidare inom psykologin i någon del av Sverige.

Vad är dina bästa tips inför gymnasievalet?

• Våga vara elev för en dag, det ger mycket mer än vad du tror
  • Gör en lista med för-och nackdelar för varje skola eller program som intresserar dig för att jämföra favoriterna
  • Har du ingen aning om vad du intresserar dig för, välj en bred linje
  • Fundera på om du vill gå på en stor eller liten skola, det har betydelse