Vanliga frågor om KLARA Malmö

Här har vi samlat vanliga frågor om KLARA Malmö.

Att gå på skolan

• Vi har ett elevhälsoteam på skolan som består av skolsköterska (2 dagar/veckan) kurator (1 dag/veckan), Studie- och yrkesvägledare/administratör (3 dagar/veckan) samt specialpedagog (2,5 dag/veckan).

• På skolan har vi mattestöd och annan form av stöd med studieteknik med mera.

• Vi har specialpedagog på skolan som kan stötta dig i ditt skolarbete. Det finns även hjälpprogram som blir installerade på datorerna för de elever som har behov av detta.

• Vi erbjuder Tyska, Spanska och Franska som moderna språk.

• Vi har ingen egen idrottslokal vilket gör att vi har idrott på olika ställen beroende på moment. För det mesta är de på Nordic Wellness vid Folkets Park vilket är kvarteret bredvid skolan. Simmar gör eleverna på AquaKul, ibland är de och spelar racketsport på Bellevue Stadion. Teorilektioner sker på skolan.

• De flesta lektioner startar mellan 8.30 och 9.00 och skoldagen är slut mellan 14 och 16. Men det kan såklart variera beroende på vilka kurser man läser.

• Ja alla elever som har mer än 6 KM till skolan är berättigad till ett skolbusskort av sin kommun hos Skånetrafiken.

• Skollunch serveras i skolans lokaler, vi har en egen matsal där alla äter, både elever och skolpersonal! Det finns även ett café där eleverna på skolan driver det klassvis.

• Vi tillhandahåller en personlig bärbar dator för alla elever under gymnasietiden. Skolan jobbar med Google Aps for Education/Google Classroom och Schoolsoft.

Om skolan

• Välkommen att ta en 3D-tur av vår skola!

• Klara Malmö är en fristående skola som ägs av AcadeMedia, norra Europas största utbildningsföretag. Totalt driver AcadeMedia drygt 140 gymnasieskolor i Sverige.

Vad är en friskola? En friskola drivs av en annan ägare än en kommun eller ett landsting. Alla AcadeMedias friskolor är helt kostnadsfria. Alla har möjlighet att söka till en friskola, oavsett var man är folkbokförd. Ansökan och antagning av elever sker på samma sätt som på en kommunal skola. Friskolan har samma rättigheter och skyldigheter som andra skolor, vilket till exempel innebär att de, bland annat, följer skollagen när det gäller betygssättning.

• På Klara Malmö vill vi vara bäst på att se och hjälpa våra elever som individer, därför håller vi vår skola relativt liten för att kunna coacha och stötta våra elever till att nå sina mål. Våra elever har möjlighet till inflytande över hur undervisningen sker, t.ex. examinationsformer och du som elev kommer mötas av engagerade lärare som vill lära känna dig och som kommer kämpa för dig.

• Det går ca 300 elever på skolan.

• Vår skola finns på Gibraltargatan 2.

Program och inriktningar

• Ekonomiprogrammet har inriktningarna Ekonomi och Juridik. Naturvetenskapsprogrammet har inriktningarna Naturvetenskap och Naturvetenskap och Samhälle. Samhällsvetenskapsprogrammet har inriktningarna Samhällsvetenskap och Beteendevetenskap.

• På Klara gymnasium Malmö finns dessa program: – Ekonomiprogrammet – Naturvetenskapsprogrammet – Samhällsvetenskapsprogrammet Du kan läsa mer om alla programmen här.

Fick du inte svar på din fråga?

Välkommen att kontakta skolans personal.