Ida berättar om Samhällsprogrammet

Ida Pettersson läser sitt andra år på Samhällsprogrammet på KLARA. Hon berättar om varför hon valde KLARA och listar även sina bästa tips till dig som ska börja gymnasiet.

Högskoleförberedande
-Jag är väldigt intresserad av samhällsorienterade ämnen och vill plugga vidare efter gymnasiet. Därför blev Samhällsprogrammet ett självklart val för mig, jag får läsa en bra kombination av kurser som jag gillar!

Liten skola med stor gemenskap
-Jag har bara hört bra saker om KLARA och har kompisar som gått på skolan tidigare som tipsat mig. Jag gillar att det är en mindre skola med väldigt bra gemenskap. Man lär verkligen känna alla elever och lärare. Sen har vi många internationella projekt med, och det är väldigt kul att få vara en del av det.

Innan jag bestämde mig gick jag även på “Elev för en dag” på skolan. Då får man vara med en klass under en skoldag, vara med på lektioner, äta lunch och man får insyn i schemat, hur lektionerna är upplagda, hur lärarna är och vilka typ av uppgifter man får. Jag gillade det och sökte!

Lärarna bryr sig!
-Det känns väldigt genuint, lärarna bryr sig verkligen om oss. Både hur vi mår mentalt och hur vi presterar och utvecklas, men vårt mående går alltid först. De är duktiga på att visa hänsyn, hjälpa till och lägga upp våra studier på ett annat sätt om något inte känns bra, de vill vår bästa och man kan ha öppen dialog med dem. Vi har även “responsinlämning” som innebär att vi får lämna in vårt arbete en gång för feedback innan bedömning, då får vi insikt i vad som är bra och vad vi kan förbättra.

Sikte på framtiden

Genom mitt program tycker jag att jag får förståelse för hur vi fungerar som människor, att alla är olika och hanterar och förstår situationer på olika sätt. Efter gymnasiet hade jag velat plugga vidare inom mänskliga rättigheter.

Lärare håller en lektion för eleverna.

Till dig som ska börja gymnasiet

-Det viktigaste är att man trivs, det är ändå tre år man ska gå på gymnasiet. Till dig som ska börja gymnasiet vill jag tipsa om att läsa på om alla program, besöka flera gymnasieskolor, bilda dig en magkänsla och lita på den. Sen är det inte hela världen om man skulle ångra sig, det går att byta, man ska prova sig fram och göra det som känns bra.

Aktiviteter på skolan
-Vi gör massa olika saker! Vi besöker olika universitet, vi har ganska ofta externa föreläsare som kommer till skolan och föreläser om allt ifrån ekonomi till machokultur och psykisk ohälsa. Sedan har vi vår elevkår som anordnar filmkvällar, volleyboll-turnernigar och värdegrundsdagar och massa annat så är väldigt roligt och där vi träffas över årskurserna och lär känna varandra ännu bättre.

På Gymnasiekoll kan du läsa på om andra program också