Provrör med olika vätskor i

Högskoleförberedande

Vårt samhälle utvecklas och förändras i ett rasande tempo och arbetsmarknaden skriker efter nya medarbetare med spetskompetens och högskoleutbildning. Vad är ditt mål? Siktar du på att ta dig och dina studier till en högre nivå efter gymnasiet? Då är KLARA rätt val för dig.

En försmak av universitetet

Har du höga ambitioner och siktet inställt på vidare studier? Då är vi en skola för dig! Vi ger dig den bästa förberedelsen inför högskola och universitet.

Studieteknik
Genom att vi hjälper dig att utveckla din studieteknik blir du bättre förberedd för vidare studier. Vi har nära samarbeten med högskolor och universitet runt om i landet, vilket ger dig en försmak av akademiska studier och en inblick i högskolans värld redan på gymnasiet.

Vetenskapligt skrivande
Du kommer att få lära dig vetenskapligt skrivande, olika former av argumentationsteknik och när det är dags för gymnasiearbetet i årskurs tre har vi ett arbetssätt som liknar det du kommer att möta på universitetet.

Lärare hjälper elever med en uppgift

Våra gymnasieprogram

På Klara Teoretiska Gymnasium erbjuder vi teoretiska gymnasieprogram som ger dig bästa förberedelsen för universitet och högskola.