Elever umgås i skolans gemensamma lokaler

Ett mer hållbart gymnasium

Att välja gymnasium är ett avstamp, en resa mot den du vill vara och vad du vill arbeta med. Vi vill rusta dig för en värld av möjligheter där du med din kunskap, ditt engagemang och ditt driv kan göra skillnad.

Högskole­förberedande

Vi vill ge dig den bästa förberedelsen inför vidare studier på högskola och universitet. Hos oss kommer du lära dig vetenskapligt skrivande, olika former av argumentationsteknik och när det är dags för gymnasiearbetet i årskurs tre har vi ett arbetssätt som liknar det du kommer att möta på universitetet.

Vi har även ett nära samarbete med högskolor och universitet runt om i landet. På så sätt ger vi dig som elev möjligheten att få inblick i akademiska studier redan på gymnasiet.

Provrör med olika vätskor i

Hållbarhet för framtiden

Vår tids stora utmaning handlar om att göra hållbara val som kan göra att vår värld kan leva vidare. På KLARA är vi aktiva i hållbarhetsfrågor genom att göra medvetna, hållbara och klimatsmarta val. Du som elev kommer lära dig att ta ansvar och bidra till en bättre värld genom kunskaper inom de tre dimensionerna av hållbarhet: det sociala, miljön och ekonomin.

På KLARA arbetar vi med nationella och internationella sociala projekt som har en tydlig koppling till FN:s globala mål för hållbar utveckling. När du driver eget UF-företag hos oss pratar vi om Ekoprenörskap som handlar om att tänka hållbart genom alla led i ditt företagande. Vi vill att du som elev ska få chansen att växa som individ och bli medveten om hur du tillsammans med andra kan bidra till att göra världen lite bättre och lite mer hållbar.

Skog med höga träd

Globalt fokus

Vi vill att omvärlden ska synas i din vardag och har därför en tydlig internationell profil. Du kommer få chansen att engagera dig i olika internationella projekt som ger dig möjlighet att se saker ur andra länders perspektiv. Varje år anordnas vårt uppskattade FN-rollspel där erfarenheter och kunskaper jämförs och diskuteras för att bättre förstå och hantera framtidens utmaningar.

Vi har även internationella utbyten med partnerskolor runt om i världen där du får chansen att stifta nya bekantskaper, lära dig av andra kulturer och se världen med nya ögon.

Jordglob där man ser Europa och en bit av Ryssland

Besök oss

Vi vet att det bästa sättet att lära känna en skola är genom att besöka den.
Varmt välkommen till oss!