Porträttbild på elev.

Nils läser natur/samhälle på KLARA Göteborg Postgatan

Hur är det att läsa naturvetenskap och samhällsvetenskap kombinerat? Nils Littorin går tredje året på Naturvetenskapsprogrammet med inriktning natur och samhälle och delar med sig av sina erfarenheter. Han berättar allt från hur tankarna gick vid val av gymnasieprogram till vad som plötsligt motiverade honom till att lära sig spanska.

Här känner man sig hemma
KLARA Postgatan är en skola som är precis lagom stor, både till storleken och antal elever. Det kändes helt rätt när jag var där på Öppet hus. Skolan har ett rykte av att ha studiemotiverade elever och en skön miljö där alla känner sig hemma vilket jag ville vara en del av.

Det bästa av två världar
Jag har alltid varit intresserad av naturvetenskap och hur saker runt omkring oss fungerar. Men samtidigt var jag sugen på att gå Samhäll också. Då fick jag tipset att KLARA Postgatan har inriktningen Naturvetenskap och samhäll. Det är ett program med matte och naturvetenskap men också geografi och samhällsvetenskap, det bästa av två världar om du frågar mig.

Redo för framtiden
Naturvetenskapsprogrammet förbereder mig för en rad olika utbildningar efter gymnasiet, vilket var en av anledningarna till varför jag valde programmet. Man får behörighet till många olika utbildningar som t.ex. ingenjör och läkare. Men det finaste med programmet är att man framförallt får en väldigt bra grund att stå på för att förstå världen runt omkring oss.

Projekt som gör skillnad på riktigt
Vi gör många olika projekt på skolan och flera av dem är knutna till olika organisationer, som t.ex. FN, Läkare utan gränser och Amnesty International. Ett projekt kopplat till Amnesty som hjälpte mig mycket var när vi skulle skriva brev på spanska som stöd för en människorättskämpe i Sydamerika. Jag hade tappat glöden lite när det kom till spanska men när jag började läsa hans historia fastnade jag och började läsa allt jag kunde hitta om honom. Det gick 100 gånger lättare att förstå den spanska texten när jag verkligen kände engagemang. Det var tack vare det brevet som jag blev taggad på att läsa språk igen och mina spanskakunskaper togs till en helt ny nivå.

Det bästa med programmet är att …

På Naturvetenskapsprogrammet ingår det mycket egna labbar där vi får testa på de saker vi läser om i böckerna. Det blir lättare att lära sig det man pluggar om man först får läsa om hur en viss molekyl fungerar och sen testa på det själv i verkligheten. Det bästa med inriktningen natur och samhälle är att man får så mycket ny kunskap inom så många olika områden, allt från kroppens celler och elektromagnetism till Sveriges statsskick och varför vår karta ser ut som den gör.

Elever från naturvetenskapsprogrammet.

Lärare som bryr sig
Lärarna på skolan är på riktigt några av de mest förstående och hjälpsamma personerna jag träffat. Det är klart att det har med deras yrke att göra, men jag upplever att de verkligen vill hjälpa oss på alla sätt som de bara kan. Sen är de såklart väldigt kunniga inom sina ämnen och bra på att variera innehållet i lektionerna och upplägget för examinationerna, vi har allt från vanliga prov till seminarium och debatter.

En känsla av gemenskap
Jag tycker stämningen på skolan är toppen. Man blir taggad på att gå dit för där finns så härliga människor. Jag känner verkligen att jag hittat folk som är lika mig och som man kan prata med på ett helt annat sätt jämfört med i grundskolan. Man känner igen alla på skolan och det känns som en trygg plats, mycket tack vare att lokalerna är både moderna och hemtrevliga. Vi har även många elevföreningar på skolan, bland annat en elevkår som arrangerar event och skapar en känsla av samhörighet bland alla. Det bidrar verkligen till en god känsla av gemenskap.

Det viktigaste för mig
Att jag trivs och har folk att vara med är det viktigaste för mig, annars är det svårt att hitta motivationen till att plugga. Det är också väldigt viktigt att jag får vara med och påverka undervisningen och förstå varför vi gör det vi gör på lektionerna. Så länge man förstår varför man gör något och har roliga människor runt omkring sig så klarar man allt.

Efter gymnasiet då?
Det är fortfarande en jättesvår fråga, trots att jag redan går i trean. Det står mellan att jobba ett år först och sen plugga vidare till statsvetare eller psykolog, vilket kanske inte är det vanligaste för de som går Naturprogrammet. Men jag ska på mönstring snart, så det kanske blir lumpen först. Vi får se helt enkelt.

Tips inför gymnasievalet
Det finns så mycket att säga, jag minns precis hur jag kände för tre år sedan. Mitt första tips är att ta det lugnt, även om det känns omöjligt. Oavsett vad du väljer för skola eller program så vill alla där ditt bästa och om något känns fel finns det alltid folk som kan hjälpa. Sedan bör du välja något som du faktiskt är intresserad av. Det är så mycket enklare att hitta motivationen om du verkligen gillar det du ska lära dig. Mitt sista tips är att våga lita på dig själv. Ta gärna tips och råd från vänner, familj och studievägledare. Men i slutändan är det viktigaste att du själv känner att det är rätt val för just dig, för det är du som ska börja på gymnasiet och inte någon annan.