Elever sitter i skolan och pluggar tillsammans.

Upptäck skolans atmosfär på våra öppet hus - tips inför ditt besök!

Är det dags för dig att delta i Öppet hus? Gymnasievalet kan vara knepigt, men det mest givande sättet att lära känna en skola är faktiskt genom att uppleva den på plats. Vi delar med oss av våra bästa tips inför ditt besök!

När du deltar i ett öppet hus-evenemang får du unika möjligheter att utforska skolans lokaler och interagera med eleverna som redan studerar där. Möte med rektor och lärare ger dig chansen att ställa frågor som förenklar ditt gymnasieval. Nedan listar vi viktiga tips för att få ut det mesta av ditt öppet hus-besök – från förberedelser till själva besöket och efteråt.

Inför öppet hus-besöket

Skriv upp alla öppna hus datum
Du har säkert spanat in flera olika skolor, skriv ner alla datum för de olika skolornas öppna hus så att du inte missar något.

Är skolan eller programmet viktigast?
Fundera på vad som känns viktigast för dig! Är det ämnena och behörigheten efteråt? Eller handlar det mer om skolmiljön, restiden eller skolmaten?

Har du inte bestämt dig ännu
Om du är osäker på vilket program du ska välja så är vårat bästa tips att skriva en lista på alla ämnen du tycker är roliga, eller saker du är bra på. Jämför sedan listan med poängplanerna för att vara säker på att programmet kommer passa just dig!

Följ skolorna på sociala medier
Genom att följa skolorna på sociala medier får du en bra inblick i den dagliga verksamheten. På exempelvis Instagram dokumenterar ofta skolorna resor, studiebesök och övriga aktiviteter så att du kan få en känsla av hur det är att gå på skolan.

En grupp elever sitter i skolans korridorer och umgås.

Under besöket

När du väl har bestämt dig för vilka öppna hus du ska besöka rekommenderar vi att du är förberedd. Det är ofta mycket nya intryck vilket gör det lätt att glömma bort viktiga frågor. Fundera på vilka frågor du behöver ha svar på inför ditt gymnasieval- och skriv ner dem! Här är några av dom vanligaste frågorna att ställa på ett öppet hus:

• Varför ska jag välja just denna skolan?
  • Hur många elever går här och hur stora är klasserna?
  • Hur är skolmaten?
  • Vilka inriktningar finns på de olika programmen?
  • Vilka Erasmus resor har ni gjort tidigare, har ni några kommande inplanerade?
  • Hur ser schemat ut?
Två elever ler mot varandra vid ett bord.

Efter besöket

Överväg för- och nackdelar
Nu har du troligtvis varit på en eller flera öppna hus, skriv ner vad du gillade med varje skola och vad du tyckte mindre om. Detta gör att du får en tydlig överblick över dina alternativ, vilket gör det enklare att sortera dem.

Var elev för en dag
Det kan vara en god idé att prova på att vara elev för en dag. Detta innebär att du följer en elev under en skoldag, då får du möjlighet att gå på lektioner, träffa både lärare och elever från det programmet du är intresserad utav och även uppleva stämningen på skolan.

Är du fortfarande osäker på ditt val?
Prata med en SYV om dina framtidsdrömmar, en SYV har bra koll på poängplaner, meritpoäng och även vilka behörigheter som krävs för att komma in på universitetet. Du vet väl att du även kan gå in på gymnasiekoll och göra deras gymnasietest för att se vilket program som passar dig bäst!

Lycka till på dina öppna hus-besök!

En grupp elever sitter tillsammans i en trappa.

Här finns vi

Klara Teoretiska Gymnasium har elva skolor, i sju olika städer från Malmö i söder till Sundsvall i norr. Vi är den bästa förberedelsen för studier på högskola eller universitet, och ditt första steg mot framtiden. Välkommen till oss!