Ett gruppfoto av elever som står tillsammans ute i en park.

Globala våren på KLARA Göteborg Vallgatan

På KLARA Vallgatan i centrala Göteborg sprudlar det av besök från gymnasieskolor från hela Europa. Bara under våren kommer skolan att ha fem olika besök från elever och lärare samt anordna elevresor till Kroatien, Lettland och Italien.

KLARA Vallgatan har tidigare under våren nöjet att välkomna elever och lärare från Istituto d’Istruzione Superiore Caterina Caniana från Bergamo i Italien.
– Vi har haft besök från vår partnerskola i Bergamo, och det har varit en fantastisk upplevelse. Våra elever har fått möjlighet att delta i olika aktiviteter och utforska både svensk och italiensk kultur, berättar Kristina, som är Internationaliseringsansvarig på KLARA Vallgatan.

Under besöket har det varit fullt ös med olika aktiviteter för att eleverna ska uppleva både italiensk och svensk kultur.
– Vi har haft olika teambuilding-aktiviteter, åkt på utflykt till Varberg, lagat italienskt-svensk buffé, lärt oss om italiensk och svensk kultur genom olika presentationer, övningar och lektionsbesök, åkt båt i hamnen och fikat i Haga. Bland alla dessa upplevelser var det den gemensamma italiensk-svenska buffén som uppskattades av eleverna från båda skolorna, förklarar Kristina entusiastiskt.

Satsning på elevresor och utbyten är viktig

Men vad är det som driver KLARA Vallgatan att satsa så mycket på elevresor och utbyten? Suah, rektor på KLARA Vallgatan förklarar varför detta är prioriterat på just deras skola:
– Vi är en skola med mångfald och tycker att det är viktigt att visa på hur många möjligheter det finns ute i Europa som bara väntar på att våra elever tycker vi är en självklarhet.

Suah betonar vikten av att vidga elevernas vyer och ge dem en försmak på alla möjligheter som världen har att erbjuda.
– När man väl kommit igång är det lättillgängligt och roligt att möta andra kulturer, traditioner och språk. Alla elever brukar tycka att detta är ett både väldigt roligt och givande komplement till klassrumsundervisningen. Vi ser att våra elever växer, utvecklas och känner stolthet över våra utbyten.

Italienskt buffé bestående av pizzor.

Flera besök och resor sker under våren

Kalendern för KLARA Vallgatan är fullspäckad med internationella möten och utbyten. Från elevbesök från Österrike till lärarbesök från Italien, Erasmusklubbens resa till Tyskland och elevresor till platser som Kroatien, Lettland och Italien, sträcker sig skolans engagemang för internationalisering över hela året.
– Rent kunskapsmässigt finns det hur mycket som helst att hämta och nya perspektiv som gynnar både studierna och den egna personliga utvecklingen. På KLARA Vallgatan har varje elev möjlighet att börja bygga sitt internationella nätverk redan på gymnasiet. Sverige är bara en del av den stora och mångfacetterade värld som vi strävar efter att utforska och förstå, sammanfattar Rektorn på KLARA Vallgatan, Suah.

Oskar går årskurs tre på KLARA Vallgatan och har varit medlem i skolans Erasmusklubb sedan han började på skolan.
– Det är en klubb där man får möjlighet att resa utomlands, uppleva nya kulturer och se hur andra i ens ålder bor och vad de gör på dagarna i skolan och på fritiden. Det är väldigt roligt att vara med i klubben och man träffar många nya vänner både på skolan och utomlands på resorna, säger Oscar.

Läs mer om erasmusklubben och elevresorna här.

Utbyten, resor och besök på KLARA Vallgatan

• Sept: elevbesök från Österrike