En grupp elever pluggar tillsammans vid ett bord.

Klimatsmart lunchmeny på KLARA

Hur stort klimatavtryck har en skollunch? Det ska medarbetare och elever på Klara Teoretiska Gymnasium bli mer medvetna om. Genom exakta beräkningar av olika måltiders klimatpåverkan hoppas man på sikt kunna minska skolornas CO2-utsläpp.

Alla skolor kan delta
KLARA har tio gymnasieskolor och alla har chans att delta i satsningen. Hållbar utveckling är ett av KLARAs fokusområden och en viktig del i det arbetet är att öka medvetenheten om klimatfrågor.

Beräkningarna görs av ett företag som heter Klimato och de baseras på ingredienser, produktionsmetod och ursprungsland. Med hjälp av olika typer av presentationsmaterial kan resultaten visualiseras för eleverna i skolrestaurangen.

Ökat engagemang bland elever
På Klara Teoretiska Gymnasium i Sundsvall har man redan satt upp ett långsiktigt mål.

-Vi vill bidra till att minska klimatpåverkan från mat i Sverige genom att välja måltider som släpper ut mindre än 0,5 kg CO2e. Vi kommer bland annat att följa upp om fler elever väljer vegetariska alternativ, säger skolans rektor Linda Fisher.

Saga Nyberg som läser sista året på KLARA i Sundsvall tycker att det är bra att skolan börjar mäta måltidernas klimatavtryck.

-Det är inte hållbart att inte mäta, alla har ett ansvar att ta reda på hur ens klimatavtryck ser ut. Om man inte vet det kan man inte göra något åt det. Jag väljer alltid mat efter vilket avtryck den har och jag förstår inte varför man inte skulle göra det. Vi har bara en jord men lever som om vi hade tio, säger hon.

Linda Fisher märker tydligt att elever engagerar sig allt mer i de här frågorna.

-Den kollektiva förståelsen för att hållbarhet är viktigt ökar. Det finns också en större medvetenhet kring att de val man själv gör har betydelse, och att man kan vara med och påverka andra i rätt riktning, säger hon.

Läs mer om Klimato här.

Se alla nyheter