Skog med höga träd

Hållbarhet för framtiden

Vår tids stora utmaning handlar om att göra hållbara val som kan göra att vår värld kan leva vidare. På KLARA är vi aktiva i hållbarhetsfrågor, vi vill att du som elev ska få chansen att växa som individ och bli medveten om hur du tillsammans med andra kan bidra till att göra världen lite bättre samt lite mer hållbar.

Gör ett klimatsmart gymnasieval

På KLARA ger vi dig verktygen som du behöver för att kunna leva ett klimatsmart och hållbart liv som gör skillnad i ett större perspektiv – oavsett vilket program du väljer. Våra nationella och internationella sociala projekt har tydlig koppling till FN:s globala mål för hållbar utveckling.

Det är den gröna tråden som löper genom skolsalar, via lärarrum och hela vägen in i skolmatsalen – där matsedeln inte bara berättar vad som serveras utan också hur stort klimatavtryck skollunchen har. För att du ska kunna göra medvetna val, varje dag.

Lärare undervisar framme vid tavlan i ett klassrum.

En värld full av möjligheter

Du som elev kommer lära dig att ta ansvar och bidra till en bättre värld genom kunskaper inom de tre dimensionerna av hållbarhet: det sociala, miljön och ekonomin.

Amnestyskola
Tillsammans med Amnesty jobbar vi för att främja mänskliga rättigheter och det finns möjlighet för dig att engagera dig lite extra.

UF med hållbarhetsfokus
Du som elev får möjlighet att starta UF-företag med fokus på hållbarhet och Ekoentreprenörsskap.

Samarbete med Unga aktiesparare
Vi bjuder in externa föreläsare exempelvis representanter från börsen och banker samt andra företag.

FN-flagga i närbild under ett FN-rollspel

Våra gymnasieprogram

På Klara Teoretiska Gymnasium erbjuder vi teoretiska gymnasieprogram som ger dig bästa förberedelsen för universitet och högskola.

Skog med höga träd