Stella slog PI-rekordet!

Stella Ahlgren, 16 år, som är elev på Klara Teoretiska gymnasium i Linköping har den 14 mars, på PI-dagen, slagit det svenska rekordet för kvinnor i att minnas antalet decimaler av pi.

Det tidigare rekordet var på 3650 decimaler och Stellas nya rekord, som tog 2 två timmar att genomföra var på 4000 decimaler. Stella går i årskurs 1 på Naturvetenskapsprogrammet.

P4 Östergötland var först att rapportera kring Stellas fantastiska bedrift.

- Det är obeskrivligt, jag är så glad just nu, berättar hon glatt i reportaget. Stella har använt sig av Jonas Von Essens Minnesteknik.

Lyssna på hela reportaget på P4 Östergötland.

Hur ska Stella fira sin fantastiska bedrift? Hon berättar att hon ska fira rekordet med att gå ut och äta med familjen. I framtiden vill Stella jobba med något inom fysik eller matematik. Stort grattis Stella!

Nyheter

Se alla nyheter