Elever sitter med sina ryggar mot kameran och blickar framåt scenen på FN-rollspelet.

Klimatkrisen hade stort fokus på FN-rollspelet!

150 elever från KLARA:s skolor har samlats i Göteborg för att genomföra det årliga FN-rollspelet. Eleverna får gå in i en roll som delegater och får läsa på om sina länder för att ta fram resolutioner som gynnar just deras land.

Det sorlar av diskussioner när delegaterna får en informell paus för att diskutera olika öppningsanföranden och resolutioner. Rollspelet hålls i anrika lokaler i Kronhusbodarna under två dagar. Fokus är på klimatkrisen där det uppstår en het debatt om att höginkomstländer ska ta sitt ansvar för klimatkrisen. FN-rollspelet i år har sin utgångspunkt i Förenta nationernas klimatkonferens som anordnades i Dubai 2023 (COP28).

Får lära sig om internationella relationer

Tanjila från KLARA Östra berättar att hon har lärt sig oerhört mycket:
– Vi har fått lära oss mer om internationella relationer, hur vi måste samarbeta med andra. Alla har en påverkan och att man måste kunna förhandla med alla länder. Det är också roligt att vara formell, att komma hit och vara delegat. Man måste också lära sig om andra länder så man måste vara påläst innan, säger hon.

Tidigare elev var FN-ordförande

Ailin som tog studenten från KLARA Postgatan 2020 är under dag två en av ordförandena. Hon har tidigare deltagit på FN-rollspel som KLARA anordnat och har stort intresse för samhällsvetenskap då hon även utbildar sig till gymnasielärare. Hon berättar att eleverna är väl förberedda:
– Eleverna är väldigt vältaliga och förberedda, och de tar det verkligen seriöst! Alla får utveckla sin förmåga att samarbeta men också att tala framför andra, berättar hon.

Förberedelserna innan rollspelet

Sofie som är en av de deltagande lärarna på plats från KLARA Norra berättar om förberedelserna på just sin skola.
– Eleverna har genomfört ett eget FN-rollspel. Det innebär stora förberedelser innan så de får testa att skriva ett öppningsanförande och prata framför andra. Eleverna har gått igenom processen förut och uppskattar att de har fått göra det innan, berättar hon.

Eleverna hann inte bara med FN-rollspel utan hann även att umgås tillsammans med andra skolor. Värden för eventet, KLARA Postgatan, bjöd på middag och aktiviteter på kvällen under dag ett som var mycket uppskattat.

Se alla nyheter