Jordglob där man ser Europa och en bit av Ryssland

Globalt fokus

Din gymnasietid färgas av din omvärld, det är både spännande och utmanande tider. Det händer mycket i världen nu och vårt samhälle blir mer internationaliserat för varje dag som går. För att ge dig de bästa förutsättningarna för framtiden har vi på KLARA ett globalt perspektiv och knyter FN:s globala mål direkt till undervisningen.

Gränslösa möjligheter med globalt perspektiv

På KLARA vill vi att du tillsammans med oss skall göra skillnad. Du får engagera dig i olika internationella projekt som hjälper dig se saker ur andra människors perspektiv.

Studieresor till Spanien, Österrike och Italien
Som elev på KLARA Vallgatan kommer du någon gång under dina 3 år hos oss få möjlighet till att åka till och skapa erfarenheter i ett annat land. Vi gör ett flertal studieresor under året med hela klasser, bland annat till Spanien, Österrike och Italien. Under resorna hälsar vi på partnerskolor, besöker kulturella och historiska platser och upplever den lokala kulturen.

Erasmusklubben
Vi erbjuder alla elever på alla program möjligheten att fördjupa sitt utlandsintresse genom att gå med i skolans Erasmusklubb. Klubben besöker olika länder och lär känna ungdomar från olika delar av Europa. En viktig del av klubbens verksamhet är också att ta emot de utländska eleverna i Sverige och visa dem hur det är att bo i Göteborg och att vara ung i Sverige idag.

Digitala projekt
Våra elever genomför varje år även digitala projekt med partnerskolor i andra länder. För närvarande jobbar vi dels med skolor från olika delar av Europa, dels med skolor från andra kontinenter såsom Argentina i Sydamerika.

Elever umgås i skolans gemensamma lokaler

FN-rollspel

Vår utbildning genomsyras av de globala målen – vi vill att du ska ut i världen och göra skillnad när du avslutat din utbildning. Under årskurs två kommer du, tillsammans med andra elever på KLARA, att få delta i ett FN-rollspel där dina globala perspektiv utmanas.

Våra gymnasieprogram

På Klara Teoretiska Gymnasium erbjuder vi teoretiska gymnasieprogram som ger dig bästa förberedelsen för universitet och högskola.