Skog med höga träd

Hållbarhet för framtiden

Vår tids stora utmaning handlar om att göra hållbara val som kan göra att vår värld kan leva vidare. På KLARA är vi aktiva i hållbarhetsfrågor, vi vill att du som elev ska få chansen att växa som individ och bli medveten om hur du tillsammans med andra kan bidra till att göra världen lite bättre samt lite mer hållbar.

Gör ett klimatsmart gymnasieval

På KLARA ger vi dig verktygen som du behöver för att kunna leva ett klimatsmart och hållbart liv som gör skillnad i ett större perspektiv – oavsett vilket program du väljer. Våra nationella och internationella sociala projekt har tydlig koppling till FN:s globala mål för hållbar utveckling.

Det är den gröna tråden som löper genom skolsalar, via lärarrum och hela vägen in i skolmatsalen – där matsedeln inte bara berättar vad som serveras utan också hur stort klimatavtryck skollunchen har. För att du ska kunna göra medvetna val, varje dag.

Lärare undervisar framme vid tavlan i ett klassrum.

Elevföreningar med fokus på flera dimensioner av hållbarhet

Du som elev kommer lära dig att ta ansvar och bidra till en bättre värld genom kunskaper inom de tre dimensionerna av hållbarhet: det sociala, miljön och ekonomin. Du kommer få möjlighet att engagera dig i våra elevaktiva föreningar som har en stor betydande roll hos oss på Postgatan. Elevkår, Power Womens Vänner, Skol IF, Aktieföreningen, FN-gruppen och Amnesty är exempel på föreningar hos oss.

Aktieföreningen bidrar till ekonomisk hållbarhet genom att hjälpa våra ungdomar att tänka på sin framtida privatekonomi och se vilka gröna alternativ som finns att välja mellan.

FN-gruppen arbetar med klimatfrågor och försöker väcka liv i de mest aktuella frågor inom detta område.

Amnesty jobbar för att ett jämställt samhälle och kämpar mot förtryck och orättvisor i världen. Alla dessa föreningar bidrar med olika aktiviteter på skolan, där de presenterar aktuella händelser och berättar om det arbete de utför.

FN-flagga i närbild under ett FN-rollspel

Klimatsmart skolmat

Sedan 2019 har vår skola valt att endast servera vegetarisk lunch. Detta är ett medvetet beslut som vi på KLARA Postgatan har tagit för att uppmärksamma hur vi kan göra skillnad i vår vardag och bidra till ett bättre klimat.

Genom att enbart servera vegetarisk mat kan vi göra en stor insats! Det vi på KLARA kan spara i koldioxidutsläpp per år är ungefär vad en personbil släpper ut om den kör 30 varv runt jorden.  Vi ser det som en viktig uppgift att belysa klimatfrågan och att tillsammans med våra elever bidra till att skapa ett mer hållbart samhälle.

Elever i ett klassrum

Våra gymnasieprogram

På Klara Teoretiska Gymnasium erbjuder vi teoretiska gymnasieprogram som ger dig bästa förberedelsen för universitet och högskola.

Skog med höga träd