Jordglob där man ser Europa

Globalt fokus

Din gymnasietid färgas av din omvärld, det är både spännande och utmanande tider. Det händer mycket i världen nu och vårt samhälle blir mer internationaliserat för varje dag som går. För att ge dig de bästa förutsättningarna för framtiden har vi på KLARA ett globalt perspektiv och knyter FN:s globala mål direkt till undervisningen.

Gränslösa möjligheter med globalt perspektiv

På KLARA vill vi göra skillnad, vi vill att du tillsammans med oss skall göra världen lite bättre och snällare att leva i. Du kommer att få engagera dig i olika internationella projekt som hjälper dig se saker ur andra människors perspektiv. Efter tre år hos oss blir du förberedd att söka utbildningar och arbete i och utanför Sveriges gränser!

Internationella resor
Du kommer att någon gång under din studietid få möjligheten att åka utomlands på en studieresa! En av våra klasser har nyligen varit iväg och besökt en av våra partnerskolor i Córdoba i Spanien. Under resan arbetade eleverna med ett projekt kopplat till de globala målen.

Elever och lärare i samtal runt ett bord

FN-rollspel

Vår utbildning genomsyras av de globala målen – vi vill att du ska ut i världen och göra skillnad när du avslutat din utbildning. Under årskurs två kommer du, tillsammans med andra elever på KLARA, att få delta i ett FN-rollspel där dina globala perspektiv utmanas.

Våra gymnasieprogram

På Klara Teoretiska Gymnasium erbjuder vi teoretiska gymnasieprogram som ger dig bästa förberedelsen för universitet och högskola.